Hielprik en Gehoortest

header_aangifte_okt2016

Hielprik
Een medewerker van de thuiszorg, de GGD, komt in de eerste week na de geboorte bij u thuis voor de hielprik. Als het mogelijk is maakt de screener telefonisch een afspraak voor het bezoek. Als uw kind in het ziekenhuis ligt, wordt de hielprik daar uitgevoerd.
Bij de hielprik wordt er bloed afgenomen uit de hiel van uw baby. Het bloed van de hielprik wordt onderzocht op verschillende ziektes: een ziekte van de schildklier, een ziekte van de bijnier, een vorm van bloedarmoede (sikkelcelziekte), taaislijmziekte (cystic fibrosis) en een aantal stofwisselingsziekten.

Een snelle opsporing van deze ziektes kan zeer ernstige schade aan de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van uw kind voorkomen of beperken. De meeste ziektes zijn niet te genezen maar wel te behandelen, bijvoorbeeld met medicijnen of een dieet. Het is dan ook in het belang van de gezondheid van uw kind dat u meedoet aan het onderzoek.

Meer informatie over de hielprik kunt u lezen via: www.rivm.nl/hielprik

Gehoortest
In de eerste weken na de geboorte krijgt uw kind een gehoortest. Met deze test wordt gemeten of uw kind genoeg hoort om te leren praten. Voor de gehoortest hoeft u niets te betalen. De gehoortest vind meestal gelijk plaats met de hielprik

Tijdens de test krijgt uw kind een klein, zacht dopje in het oor. Via dit dopje wordt een zacht, knetterend geluid het oor in gezonden. Een gezond oor reageert hierop door geluidjes te maken. Een kleine microfoon in het dopje vangt deze reactiegeluidjes op. Het dopje is verbonden met een apparaat dat aan de hand van de reactiegeluidjes beoordeelt of het oor goed werkt. De gehoortest is pijnloos en duurt meestal maar een paar minuten.

Meer informatie over de gehoortest kunt u lezen via: www.rivm.nl/gehoorscreening