Hielprik en Gehoortest

header_aangifte_okt2016

Hielprik
In de eerste week na de bevalling komt er een medewerker van het consultatiebureau, het CJG, bij jullie thuis voor de hielprik. Dit wordt automatisch in gang gezet via de geboorteaangifte. Het laten afnemen van de hielprik is vrijwillig en kosteloos. In de meeste gevallen belt de medewerker voorafgaand aan het huisbezoek. Bij de hielprik wordt er bloed afgenomen uit de hiel van jullie kindje. Het bloed van de hielprik wordt onderzocht op verschillende ziektes: een ziekte van de schildklier, een ziekte van de bijnier, erfelijke vorm van bloedarmoede (sikkelcelziekte en thalassemie), taaislijmziekte (cystic fibrosis) en een aantal stofwisselingsziekten. Per oktober 2019 zal het bloed onderzocht worden op drie nieuwe stofwisselingsziekten.

Een snelle opsporing van deze ziektes kan zeer ernstige schade aan de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van jullie kind voorkomen of beperken. De meeste ziektes zijn niet te genezen maar wel te behandelen, bijvoorbeeld met medicijnen of een dieet. Het is dan ook in het belang van de gezondheid van jullie kind dat hij/zij meedoet aan het onderzoek.

Als jullie kind in het ziekenhuis ligt, wordt de hielprik daar uitgevoerd. Mocht er uit de hielprik een afwijkende uitslag komen, dan wordt er contact met jullie opgenomen via de huisarts. Als jullie vijf weken na het afnemen van de hielprik geen bericht hebben ontvangen, is de uitslag goed. Het kan zijn dat er niet voldoende bloed ontvangen is, of dat de uitslag niet gelijk duidelijk is, de hielprik wordt dan herhaald.

Meer informatie over de hielprik kunt u lezen via: www.rivm.nl/hielprik

Gehoortest
Samen met de hielprik wordt (bijna) altijd de gehoortest afgenomen, dit gebeurt in de eerste week na de bevalling. Met deze test wordt gemeten of jullie kind genoeg hoort om te leren praten. De gehoortest is gratis en wordt gedaan door een medewerker van het consultatiebureau (CJG).
Als de hielprik al in het ziekenhuis is gedaan doordat jullie kindje daar opgenomen lag in de eerste week na de bevalling, dan wordt de gehoortest gedaan op het moment dat jullie kindje thuis is gekomen uit het ziekenhuis. Dit moet altijd binnen 6 weken na de bevalling gebeuren.

Tijdens de test krijgt jullie kind een klein, zacht dopje in het oor. Via dit dopje wordt een zacht, knetterend geluid het oor in gezonden. Een gezond oor reageert hierop door geluidjes te maken. Een kleine microfoon in het dopje vangt deze reactiegeluidjes op. Het dopje is verbonden met een apparaat dat aan de hand van de reactiegeluidjes beoordeelt of het oor goed werkt. De gehoortest is pijnloos en duurt meestal maar een paar minuten.

Als de uitslag van de gehoortest ‘voldoende’ is, hoort jullie kind op dat moment vrijwel zeker voldoende om te leren praten. Bij 5 op de 100 kinderen is de uitslag van de gehoortest bij één of beide oren onvoldoende. Dit betekent niet gelijk dat jullie kindje niet kan horen. Water of oorsmeer kan de uitslag van de test beïnvloeden. Indien de gehoortest onvoldoende is, dan wordt deze na ongeveer een week bij jullie thuis herhaald. Daarvoor wordt een nieuwe afspraak met jullie gemaakt.

Meer informatie over de gehoortest kunt u lezen via: www.rivm.nl/gehoorscreening